2010. április 24., szombat

Pilátust a Krédóba I.

Free Website Counters Free Website Counters

I.rész

„Semmi közöm az ügyhöz (a bizottság határozataihoz... )” , ”nem engem korrumpáltak, nem én szövegeztem”; „úgy kerültem az ügybe, mint Pilátus a Credo-ba!...” Sokan védekeznek így indokolt, vagy alaptalan gyanúsítások kereszttüzében. A bibliai eredetű szólás-fordulatot úgy használják, mintha azt mondanák: „én csak a munkámat végeztem, én csak egyszerű hivatalnok vagyok, nincs is döntési jogom...”

Kukkantsunk bele a szólás hátterébe! Pilátus keze tiszta volt?

A passió eseményeiről és Pilátus szerepéről részletesen beszámol János evangelista:

Ján.19,1 Akkor Pilátus elvitette Jézust, és megkorbácsoltatta. A katonák tövisből koronát fontak, a fejére tették, és bíborruhát adtak rá; oda járultak hozzá, és ezt mondták: "Üdvözlégy, zsidók királya!" - és arcul ütötték. Pilátus ismét kiment az épület elé ... "Íme, kihozom őt nektek. Tudjátok meg, hogy semmiféle bűnt nem találok benne." Ekkor kijött Jézus az épület elé, rajta volt a töviskorona és a bíborruha. Pilátus így szólt hozzájuk: "Íme, az ember!" Amint meglátták Jézust a főpapok és a szolgák, így kiáltoztak: "Feszítsd meg, feszítsd meg!" Pilátus pedig ezt mondta nekik: "Vegyétek át ti, és feszítsétek meg, mert én nem találom bűnösnek."

Máté így egészíti ki:

Mt 27,24 Amikor Pilátus látta, hogy nem ér el semmit, sőt a forrongás még nagyobb lesz, vizet hozatott, megmosta kezét a sokaság szeme láttára, és így szólt: "Ártatlan vagyok ennek az igaz embernek a vérétől."

Pilátus ítélete nélkül Jézust nem ölték volna meg, Pilátusé volt a döntés joga. Egyáltalán nem tudta kezét tisztára mosni, hiába nevezte Jézust ártatlannak.

Az apostolok is idézik nevét

  • [Péter] ApCsel 3,13 Ábrahám, Izsák és Jákób Istene, a mi atyáink Istene megdicsőítette Fiát, Jézust, akit ti kiszolgáltattatok, és megtagadtatok Pilátus színe előtt, pedig az úgy döntött, hogy elbocsátja őt.
  • [a gyülekezet imája] ApCsel 4,27 Mert a te szent Szolgád, Jézus ellen, akit felkentél, valóban megegyezett Heródes és Poncius Pilátus ebben a városban a pogányokkal és Izráel népével,
  • [Pál] ApCsel 13,28 Bár semmiféle halálos büntetésre méltó okot nem találtak benne, mégis azt követelték Pilátustól, hogy ölesse meg.
  • Láthatjuk, hogy Pilátusnak jelentős része volt Jézus megöletésében
  • folyt.köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése